Monday 18 July 2016

ОТНОВО ДАВАМЕ ПАРИ ЗА НЕЩО ВРЕДНО, КОЕТО ЯДЕМ И КОЕТО НИ УБИВА




Вчера една майка на 10 годишно момиче ми каза, че е взела за детето си снакс (като зъби - тя така се изрази), койт снакс не бил толкова вреден както били чипсовете, които детето й направо обожавало. Стана ми инетересно да чуя, че има "полезен снакс" и погледнах опаковката на въпросния снакс, и там имаше доста вредни съставки, една от които беше мононатриев глутамат (МНГ). И аз й казвам: "Ти знаеш ли, че мононатриевия глутамат води до рак?" Каза й, че МНГ има в много храни за засилване на вкусовите им качества и да кара консуматорът им да се пристрастява към тях и да иска да ги яде все повече и повече. Казах й, че сухите супи и подправки на Maggi на Nestle също съдържат МНГ. А за мое учудване отговори: "Аз навремето толкова много супи съм изяла на Maggi и нищо ми няма." А аз й отвърнах с реторичен въпрос: "Ти какво мислиш - да умреш на следващия ден ли?!" Учудвам се, че има много хора, които нехаят за здравето си и за здравето на децата си. Затова искам да информирам повече хора за вредата от МНГ в повечето храни. Моля четете съдържанието на храната, която купувате. Не яжте боклуци, защото в крайна сметка, след години ще има много лоши последствия за организма ви.
Убийствен вкус
Преди със съпрга ми обичахме да подправяме супите със сухи бульони. А и взимах пример и от свекървата си, която редовно готвеше с такива сухи пилешки бульони. В последствие разбрах, че свекърва ми не е толкова усведомена за вредата, която нанасят подобни сухи бульони А и за много неща не беше добре усведомена, та затова вече не се уча много, много от нея. Нали знаете враждата снаха - свекърва важи с пълна сила при нас. :) Та купувахме със съпруга ми и супита на Maggi  и да всички тези полуфабрикати придава изключетелн вкус на супата ни - вкус, който дори не беше типичен за една обикновена супа, направена с качествени съставки. Обичах да похапваме и спагетите, онези тънките, китайските с някакъв сух бульон в опаковка. В последствие бях попадала на статии, в които се описват вредните последствия от МНГ и спряхме да купуваме подобни сухи супи. Аз и преди знаех, че полуфабрикатите не са хубава храна. Съдържанието на тези супи? Разтворим бульон и фиде. Това е всичко. И докато очите и мозъкът ми казват ‘Това е просто овкусена вода с фиде’, вкусовите ми рецептори ми подвикват ‘Вкусно! Вкусно! Дай още!’
Защо вкусът ми реагира така? Защо една гола вода с фиде ми се струва вкусна? Отговорът е много прост: защото в бульона има мононатриев глутамат (monosodium glutamate, MSG).
Какво е мононатриевият глутамат? Той представлява бял прах, без вкус и мирис, който казва на рецепторите ни, че дадена храна е вкусна – дори да не е такава. Официалната версия е, че не създава вкусови и ароматични качества на храната, но усилва и подпомага изразителността на съставките й. Неофициалната? Подлъгва вкуса ни, като въздейства директно на централната нервна система и му казва, че нещо е вкусно, независимо от реалните му вкусови качества без добавен мононатриев глутамат.
Не мога да скрия, че имам големи резерви към глутамата. Ако храната беше приготвена толкова вкусно, нямаше да има нужда да го добавяш вътре, нали?
Мононатриевият глутамат е официално одобрен от FDA за безопасна ‘добавка’; в България няма регулация, която да подсказва нещо за или против него. По етикетите може да се види упоменат глутаматът (Е 621 – Е 623), но може и да пише само неясното ‘овкусители’ и ‘подобрители’ (продуктът не е достатъчно качествен сам по себе си и го подобряваш така?!) Широко се употребява не само в китайските ресторанти, но и във всякакви други храни за домашна употреба: сухи бульони, готови супи, готови спагети, чипсове, кубети, брускети, бейк ролс, готови смесени подправки, ‘малки тайни’ и т.н.
Какъв е проблемът с МНГ? Въпреки официалното становище на FDA и организацията ‘Глутамат’, МНГ има много противници. Приет в по-големи количества, мононатриевият глутамат се смята за причинител на киселини в стомаха, гадене, световъртеж, сърцебиене и астма. Лабораторни изследвания показват връзка между прием на глутамат и развитие на глаукома и затлъстяване. Не на последно място – не ми е приятно нещо да подлъгва вкуса ми и да му казва кое е вкусно.
Мононатриевият глутамат има и леко пристрастяващо действие. Който започне да яде храни с МНГ, скоро открива, че те изглеждат много по-вкусни, докато храни, приготвени без него, са леко блудкави за небцето; съответно започва да употребява МНГ като практика. Направих следния експеримент: когато започнах да чета повече за глутамата и реших, че не е нещо, от което се нуждая чак толкова, спрях употребата му за известно време. След това забелязах, че още с първата хапка на някоя храна усещам присъствието на МНГ в нея. Преоткрих наново вкусната храна, приготвена само с обикновени подправки. Толкова по въпроса за вкуса.
Вместо вегета започнах да взимам натурален сушен зеленчуков микс – различните фирми го произвеждат под разни описания – от зеленчуци за супа до сушени зеленчуци. Вътре по същество има: чушки, моркови, лук, целина и зелени подправки. Опаковани са в малки прозрачни пликчета, цената е 0,30-0,40 лв. (Има и варианти на сушените зеленчуци с добавена сол и мононатриев глутамат, затова винаги чета етикетите.) Подхождат на почти всичко – от супа до манджа – и дават истински, неподправен добър вкус. Безумна е идеята да дадеш пари за разтворим пилешки бульон, с който да овкусиш домашно приготвената си пилешка супа.
Не съм светица. Понякога ползвам супи полуфабрикати, но рядко и с резерви. Когато купувам чипс и бейк ролс, избирам най-простия вариант със сол, защото в него не се съдържа глутамат. Доколкото ми е възможно, се старая в менюто на семейството и особено в това на децата ми да няма мононатриев глутамат и изобщо – опитвам се да ги храня възможно най-здравословно с истински продукти, за да пази добър спомен след двадесет години, когато всичко ще е пластмаса с вкус на пиле. Така според мен трябва да учим децата си на добрия вкус на домашно приготвени храни, с качествени съставки, без подобрители и оцветители, без консерванти, и без МНГ. Така децата ни ще различават кой вкус е лош и кой вкус е хубав. Ето например моето момче. Баба му (моите уважения към моята свекърва!!!) го беше научила да яде шоколади, сладоледи, бонбони, бисквите, вафли и т.н. боклуци. И какво се случи после, детето ми спря да яде нормална храна - то искаше само да му купувам въпросните боклуци. Но аз отказвах и след много рев (а той вече е на 6 години и половина, а се държи като бебе) и упоритост го "насилвах" да яде хубава храна. Какво се случва. Децата привикват към подобна мръсна храна, защото веднъж опитали я, те са се пристрастили към нея, тя ги е привлякла с фалшивия си вкус и те като дрогирани се нуждаят все повече от нея. Така че, Родители, нека възпитаваме децата си на добрия вкус на храната, нека отгледаме едни силни и здрави деца!!! 

No comments:

Post a Comment